Magtanvendelse er et af de mest følsomme emner i socialt og pædagogisk arbejde. Det handler om menneskers ret til at bestemme over eget liv, samtidig med at fagprofessionelle har et ansvar for sikkerhed, omsorg og læring. Når det går godt, skaber det tryghed, forudsigelighed og respekt. Når det går galt, sætter det spor. Det kan man blandt andet læse mere om i den fremragende bog, Erfaret magt : frustrationer og fastholdelser på botilbud af Stine Grønbæk & Jesper Vaczy Kragh.
Magtanvendelse er et centralt begreb i sociale og pædagogiske sammenhænge, hvor fagprofessionelle arbejder med mennesker, der har behov for støtte, omsorg eller behandling. Begrebet dækker over situationer, hvor personalet udøver fysisk, psykisk eller anden form for magt overfor borgere, ofte for at Hvad esikre deres egen eller andres sikkerhed, eller for at opretholde orden og struktur.
I dansk lovgivning er magtanvendelse nøje reguleret, især inden for social- og specialpædagogiske områder. Ifølge serviceloven og voksenansvarsloven må personalet kun anvende magt, når det er absolut nødvendigt, og altid med respekt for borgerens integritet, autonom og rettigheder. Det betyder, at magtanvendelse kun må bruges som sidste udvej, når alle andre pædagogiske og forebyggende tiltag er forsøgt uden succes.
Eksempler på magtanvendelse kan være fysisk fastholdelse, tilbageholdelse i et rum eller brug af hjælpemidler, der begrænser en persons bevægelsesfrihed. Det er vigtigt, at personaler altid dokumenterer og indberetter episoder med magtanvendelse, så der kan følges op og læres af situationerne.
Magtanvendelse er et vigtigt emne, fordi det rejser etiske og juridiske spørgsmål om balancen mellem omsorg, beskyttelse og respekt for den enkeltes selvbestemmelse. Personalets opgave er at skabe trygge rammer, hvor magtanvendelse minimeres, og hvor dialog, tillid og relationer er i fokus.
Det er også et juridisk begreb, ikke kun et etisk og fagligt. Det betyder, at ordene i hverdagens praksis skal kunne omsættes til præcise beslutninger, dokumentation og indsatser, der holder juridisk.
Magtanvendelse dækker over handlinger, hvor en fagperson begrænser en anden persons bevægelsesfrihed, integritet eller selvbestemmelse. Det kan være fysisk, mekanisk eller gennem indgreb i adgang til ting, rum og aktiviteter.
Eksempler, som mange kender:
Det er afgørende at skelne mellem støtte og magt. En guidende hånd i albuen, som borgeren har sagt ja til, er støtte. Et fast greb, der gøres uden samtykke for at forhindre skade, er magtanvendelse.
Dansk ret har flere spor afhængigt af målgruppe og kontekst. Det gør området komplekst, men det øger også beskyttelsen af borgerens rettigheder, fordi reglerne er tilpasset forskellige situationer.
De fleste konflikter kan forebygges, når disse principper er indlejret i hverdagen.
Formålet er at sikre omsorg og værdighed for voksne, der ikke altid kan overskue konsekvenserne af egne handlinger. Reglerne muliggør indgreb i særlige situationer, men kun når andre indsatser ikke rækker.
Kendte værktøjer i pædagogisk praksis:
Kommunen skal godkende en del af indgrebene på forhånd, og der gælder skærpede krav til indberetning. Mange steder arbejder man med en 24-timers frist for registrering, så hændelser ikke glider ud i glemslen.
Det er væsentligt at skelne mellem pædagogisk struktur og magt. En måltidsplan er struktur. En låst køkkendør der forhindrer adgang uden samtykke, er magtanvendelse og kræver hjemmel.
På Børne- og ungehjem og opholdssteder må personalet kun bruge fysisk magt, når et barn eller en ung er til fare for sig selv eller andre, har en vedvarende og truende eller chikanerende adfærd eller når alvorlig skade skal afværges. Indgrebet skal dokumenteres, og der skal være opfølgning med barnet og med forældremyndighedsindehavere.
Psykiatriloven opstiller præcise kriterier for tvang. Der kræves lægefaglig vurdering, journalføring, tilsyn og adgang til patientrådgiver. Tvang må kun bruges, når patientsikkerhed eller andres sikkerhed er i fare, og når motivet er behandling eller beskyttelse, ikke ro i afdelingen i sig selv.
Former for tvang i psykiatrien omfatter blandt andet:
Der stilles skrappe krav til løbende vurdering, tidsbegrænsning, tilsyn og klagevejledning. Målet er altid at komme hurtigst muligt tilbage til frivillighed.
I akutte situationer uden anden lovhjemmel kan nødværge og nødret være relevante. Nødværge bruges for at afværge et påbegyndt eller overhængende angreb. Nødret kan bruges for at afværge en truende skade, når midlet står mål med den fare, man søger at undgå.
Det er snævre undtagelser. I social- og skolepraksis skal disse bestemmelser ikke blive hverdagens standard. De skal registreres og følges op, fordi gentagne situationer peger på et behov for ændret pædagogik, plan eller miljø.
Magtanvendelse er et tegn på, at noget er svært. Indimellem er det det rigtige at gøre for at hindre ulykker. Men det er også et signal om, at der skal arbejdes med årsagerne.
Her kan hjælper klare politikker, kollegial sparring og ledelsesmæssig opbakning. Som supplement kan man få ekstern undervisning, som kan være med til at skabe en fælles ramme og tilgang i personalegruppen. Se evt. kurser fra Práctica
De fleste indgreb kan forebygges med konsekvent, relationelt og analytisk arbejde. Ingen metode løser alt, men kombinationer gør en forskel.
En enkel tommelfingerregel: jo tidligere i spændingskurven, jo lettere er det at lykkes uden magt.
Før
Under
Efter
God dokumentation er ikke papirarbejde for papirarbejdets skyld. Det er sikkerhed for borgeren og beskyttelse af medarbejderen. Det gør også organisationen klogere.
Elementer der bør være med:
Data kan bruges til mønsteranalyse. Ser man flest hændelser en bestemt vagt, på et bestemt sted eller i en bestemt aktivitet, er det en gave i forklædning, fordi det peger på mulige forbedringer.
Case 1: Botilbud for voksne
En borger med demens forsøger gentagne gange at forlade enheden uden overtøj i frostvejr. Personalet har allerede øget bemanding i kritiske tidsrum og indført gåture efter aftale. Borgeren går alligevel mod udgangen sent om aftenen. En medarbejder stiller sig i døren, taler roligt og tilbyder kaffe. Borgeren prøver at presse sig forbi. Medarbejderen holder kortvarigt på skuldrene og guider borgeren tilbage til sofaen, mens kollega henter en aftalt aktivitet. Indgrebet registreres, pårørende informeres, og teamet beslutter at anmode kommunen om godkendelse af døralarm i aftenperioden.
Hvad vi lærer: plan, skånsomhed, dokumentation og hjemmel går hånd i hånd.
Case 2: To unge, Sami (15) og Mads (14), bor på samme døgninstitution. Under eftermiddagsaktiviteterne på fællesarealet opstår der en verbal konflikt mellem dem, fordi Mads føler, at Sami ignorerer fælles regler for bordfodbold. Stemningen bliver hurtigt ophedet, og de to rejser sig og bevæger sig truende mod hinanden med hævede stemmer.
En pædagog forsøger at aflede og skabe distance verbalt, men de to unge ignorerer opfordringerne. Pædagogen stiller sig imellem dem og placerer en hånd let mod brystet af Mads, som er mest frembrusende, mens der med rolig stemme siges:
“Stop, vi skal ikke længere her – jeg hjælper dig lige væk, så vi kan få ro.”
Mads reagerer først afvisende, men efter få sekunder følger han med ud af fællesarealet. Sami sættes kortvarigt sammen med en anden voksen og får tilbudt at sidde alene med noget musik.
Ingen af de unge anvender vold. Der er ikke behov for fastholdelse.
Hvad vi lærer: hurtig indgriben, kortvarig og nødvendig, efterfulgt af relationelt arbejde, skaber ro uden at eskalere.
Det hjælper at bruge det samme sprog på tværs af faggrupper. Det skaber præcision og tryghed.
Kultur forpligter. Små skridt hver dag bygger stor forskel over tid.
Ved tvivl er det altid klogt at rådføre sig med juridisk rådgivning enten eksternt, som Práctica®. Eller i kommunen eller regionen og at bruge organisationens egne retningslinjer som kompas.
Magtanvendelse bliver aldrig rutinearbejde. Det skal være sjældent, gennemtænkt og skriftligt begrundet. Derfor er det en god investering af klæde ledere og medarbejder på med et kursus i reglerne om magtanvendelse fra Práctica® Det er sådan vi passer på både borgernes rettigheder og fagligheden i den hverdag, hvor der skal være plads til læring, omsorg og et trygt liv.
Er du leder eller medarbejder og har et ønske om at blive klogere på reglerne om magtanvendelse og om hvordan I kan øge jeres kompetencer inden for området? Så tøv ikke med at kontakte Práctica® for en uforpligtende snak om jeres ønsker.